Nota de premsa

18/03/2016

Els pisos terapèutics fan possible que persones amb risc d’exclusió social tinguin #UnaVidaIndependent

Adan, usuari: “Demanava auxili, però no feia res per auxiliar-me a mi mateix”

Carmen, usuària: “És una de les ajudes més grans que he tingut, ara tinc una vida digna”

Una campanya de micromecenatge recull fons per finançar la iniciativa

Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials disposa de dos programes amb alternatives residencials per a persones amb problemes de salut mental, sense sostre i en risc d’exclusió social. Els habitatges terapèutics promouen l’autonomia d’aquestes persones, que compten amb la intervenció al domicili de professionals de la Fundació Serveis Socials.

Cada usuari compta amb un pla d’atenció personal que prèviament consensua amb l’equip de professionals per rebre el suport que necessita. Els objectius són fomentar l’autocura, promoure les relacions socials, la vinculació amb la comunitat i altres aspectes que impulsin la inserció psicosocial de la persona.

El perfil de l’usuari és el d’un home d’entre 55 i 65 anys, vinculat a la xarxa de salut mental. Habitualment l’estada en un d’aquests pisos és d’uns dos anys aproximadament. El trastorn esquizofrènic és la problemàtica de salut mental més habitual entre els usuaris.

La Fundació Serveis Socials gestiona 19 habitatges que tenen una capacitat per a 24 persones. N’hi ha que són d’ús individual i d’altres que poden acollir fins a tres persones. Alguns són d’ús permanent i d’altres d’estada temporal. Les places són públiques, amb accés mitjançant la Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal (antic ICASS), i també n’hi ha de privades.

La vida de l’Adan, la Carmen i l’Ada ha canviat

Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials ha engegat una campanya de micromecenatge al portal migranodearena.org. L’objectiu és ajudar persones amb problemes de salut mental que no tenen recursos econòmics o que viuen al carrer a tenir una vida independent.

Per exemple l’Adan era una persona sense sostre que dormia al carrer i als caixes automàtics. “Demanava auxili però no feia res per auxiliar-me a mi mateix”, confessa. Gràcies a disposar d’una llar i d’un itinerari personalitzat està millorant la seva pròpia autonomia.

L’Ada sent que ha passat d’estar tancada entre quatre parets a tenir el seu propi espai. “La meva vida ha canviat radicalment”, diu la noia que ara té parella, surt amb els amics i estudia. La jove ha passat de sentir que tenia un problema de salut mental a aprendre a conviure amb ell.

Per últim, a la Carmen un pis terapèutic li ha anat bé per organitzar-se. “La meva vida era un desastre”, confessa aquesta dona que dormia al carrer. “Entrar a la Fundació és una de les ajudes més grans que he tingut, ara estic bé i recuperada, porto una vida digna”, conclou.

Enllaços d'interès

www.spcsocial.org/habitatge

www.spcsocial.org/autonomia-llar

Vídeos de testimonis