Nota de premsa

4/12/2015

El documental ‘Caure del niu’ sobre la infància
que emigra s’estrena a la Filmoteca de Catalunya

Experts de Sant Pere Claver i usuaris de l’Hospital de Dia protagonitzen la nova película de Susanna Barranco

Viure el dol migratori durant la infància implica canvis d’adaptació i integració que poden tenir conseqüències a la salut mental

ESTRENA – CAURE DEL NIU

Dia: Dimecres 9 de desembre

Hora: 19.00 hores

Lloc: Filmoteca de Catalunya (Plaça Salvador Segui)

Teaser: Veure trailer

Després de la projecció Carles Descalzi, gerent del Grup Sant Pere Claver, conversarà amb la directora del documental i Arcadi Oliveres.

Barcelona, 4 de desembre de 2015 – Professionals en salut mental infantojuvenil i usuaris de l’Hospital de Dia de Sant Pere Claver – Fundació Sanitària protagonitzen Caure del niu, el nou relat audiovisual de la documentalista Susanna Barranco que s’estrena el proper dimecres 9 de desembre a les 19hores a la Filmoteca de Catalunya.

Després de la projecció Carles Descalzi, gerent de Sant Pere Claver, conversarà amb Susanna Barranco i Arcadi Oliveres, professor d’economia de la Universitat de Barcelona i activista, sobre com el fet migratori afecta a la salut mental dels infants i dels joves que es veuen obligats a deixar els seus països d’origen.

Caure del niu explora la vida de diferents joves i infants immigrants que han arribat a Barcelona. El Grup Sant Pere Claver aporta l’experiència de més de 60 anys d’història al districte Sants-Montjuïc en un documental que retrata les preocupacions, anhels, esperances i dificultats dels protagonistes a l’hora de començar una nova vida.

Alguns dels protagonistes d’aquest documental són:

Mohamed Chekaffi va arribar a Barcelona amb 13 anys sota d’un autobús, després d’intentar-ho quatre vegades.

Issam Haddad va arribar a Barcelona sota d’un camió. En aquest projecte també hi col·laboren la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) del Departament de Benestar Social i Família, Amnistia Internacional i l’associació teatral Mousiké.

Sant Pere Claver dóna atenció als immigrants i refugiats

Viure el dol migratori durant la infància, l’etapa més rellevant del desenvolupament de la persona, implica canvis d’adaptació i integració importants que afegeixen vulnerabilitat a l’hora de patir un problema de salut mental.

“Penso que ens estem deshumanitzant i necessitem una sèrie d’elements per viure: afecte, vinculació, estabilitat, arrels...”, comenta Joseba Achotegui, psiquiatra de Sant Pere Claver – Fundació Sanitària, al documental.

Les famílies immigrants estan desestructurades com a conseqüència dels llargs períodes de separació entre els seus membres i els menors experimenten sentiments d’abandonament. En els processos de reagrupament familiar s’observa com els menors immigrants que s’atenen venen i van al seu país d’origen i això dificulta adaptar-se o integrar-se en una societat.

Pel que fa a la migració dels anys noranta i principis del 2000, molts encara pateixen seqüeles de les tensions i conflictes que van haver d’afrontar en arribar, com haver de viure en situació d’irregularitat.

Segons Sergio Herrera, psiquiatre infantojuvenil de la Sant Pere Claver – Fundació Sanitària, alguns dels infants i adolescents de l’actual generació de joves té problemes adaptatius perquè sovint les seves expectatives es veuen frustrades per la crisi.

En aquesta línia els professionals de Sant Pere Claver – Fundació Sanitària segueixen observant un deteriorament en les condicions de vida de la població immigrant. El nombre de persones immigrants menors d’edat ateses l’any 2013 es va doblar respecte l’any anterior, segons dades del Servei d’Atenció Psicopatològica i Psicosocial a Immigrants i Refugiats (SAPPIR).

Per a més informació podeu contactar amb:
Grup Sant Pere Claver
C. Vila i Vilà, 16. 08004 Barcelona